fredag 28 december 2012

En tumregel:"olja till plastformar men aldrig till latexformar!!" Här beskriver vi lite tillvägagånssätt med tips och råd för att ni ska få ett så bra resultat som möjligt av era betong och gipsgjutningar. Vi börjar med att gjuta i plastformar: Börja med att olja in formen med matolja eller valfri olja. Tills tiden räcker till kopierar jag från äldre text. Kommer ny sen med bilder. TILLVÄGAGÅNGSSÄTT! Då många tror att man ska använda olja till latex så kopierar jag från nätet följande: Latex har lätt att gå sönder vid felaktig hantering. Latex bryts ned av oljor och fetter, dock ej att förväxla med silikonbaserade oljor såsom särskild polish för latex. Solljus och ultraviolett strålning torkar ut och föråldrar latex och gör det skörare med tiden. Vid extrema solljusskador löser fibrerna upp sig. Eftersom latex är ljuskänsligt förvaras den mörkt och svalt. Talka in den med ex.barnpuder. VID ANVÄNDNING AV PLASTFORMARNA, SÅ PENSLA BARA PÅ LITE OLJA INNAN DU FYLLER MED DIN BETONGBLANDNING. GÖR BLANDNINGEN LITE LÖSARE ÄN VAD SOM STÅR PÅ PÅSEN. När det är dags att ta av formen så ricka lite först på ovansidan så den släpper lite i kanterna, vänd den upp och ner sen och ricka försiktigt och tryck så långt in mot mitten så luft kommer in mellan formen och betongen, ryst lite och tryck så släpper den, se till att du är nära något så den inte faller för tungt ner och går sönder. När du blandar betong eller gips gör du det i tex en spann innan du fyller formarna. Det ska vara finbetong när du gjuter i betong. Själv föredrar jag Bygg Max finbetong, men även Finjas men den är lite dyrare om man nu gjuter mycket. Jag är själv ny inom målning men titta lite på youtube för drybrush, här ett ex.http://www.youtube.com/watch?v=hWl8-cozI5w För att förtydliga det här med tvållösning. Själv har jag en blomspruta som jag häller i vatten och en rejäl dos flytande tvål, jag använder dove för den är mjukgörande också, sen sprayar jag rejält utanpå formen INNAN jag tar av den, masserar in tvålen och väntar en stund, då blir latexformen mjukare och går lättare att torka av. Blir det lite halt så torka bort tvålen precis där du drar, i värsta fall får man be någon om hjälp när man tar av formen. Om formen inte ska användas på ett tag så talka in den med talk eller barnpuder och förvara svalt och inte i solljus. Översatt av Google: INSTRUKTIONER HUR DU ANVÄNDER LATEX ETC Flytande latex är en prevulcanised emulsion som kommer att lufttorka på ytan av en huvudform att bilda ytmaterialet. Latex flytande gummi är ett extremt mångsidig material och används i stor utsträckning på tillverkning av formar för inomhus eller utomhus ornament. Också allmänt används för att göra latex masker för Halloween eller teater etc. INSTRUKTIONER: Med latexformar kan du använda cement, betong, gips, harts och stearin (försiktighet: du måste kontrollera din kåda vid stearin tillverkning eftersom vissa material inte är kompatibla med latexformar). Efter att ha fått din latex form ska den tvättas med tvål och vatten för att få det fint och rent och fritt från damm. Det finns några metoder för att lägga din form, en är att skära ett hål i sidan av kartongen och hänga formen av dess läppar och häll ditt material i, denna metod är bara bra för en mindre formar, för de större formarna ska Du antingen göra egna höljen från antingen glasfiber eller gips eller använda en hink/balja/kartong med sand. Genom att trycka din form i sanden och rätta till formen bekvämt i och ovanpå sanden, kan du hälla ditt material i din form och beroende på det material du använder tillräckligt med tid att härda. När du har bränt tillräcklig tid för att få dina modeller härdade när det är rätt tid, häll diskmedel och vatten på dina latex och är beroende av ditt objekt, mjukt och stadigt dra latex av din modell. Det är viktigt att du ser till tvål och vatten får alla delar av latex eftersom latex har en tendens att fastna i sig själv när den torkar, så allt du behöver göra är att dra försiktigt och du ska kunna dra och dina latex ska glida rätt ut. Även latex är ett naturmaterial, genom att tvätta och torka och förvara den på ett torrt och svalt och från direkt solljus ska du kunna göra gjutningar för en lång tid. VIKTIG INFORMATION REAGRDING LATEX allergier: Vissa människor har en allvarlig latexallergi, och exponering för latex produkter som latexhandskar kan orsaka anafylaktisk chock. Guayulegummi latex är allergivänliga och är utforskade som en ersättning för allergiframkallande Hevea latexes. Dessutom kan kemiska processer användas för att minska mängden antigena proteiner i Hevea latex, vilket ger alternativa material såsom Vytex naturgummi latex som ger kraftigt minskad exponering för latex allergener. Många personer med ryggmärgsbråck är också allergisk mot naturlatex gummi, liksom personer som har haft flera operationer, och personer som har haft långvarig exponering för naturlatex. Källa: Wikipedia, den fria encyklopedin - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Förvånansvärt många som inte vill gjuta själv men köper gärna färdiga saker. Ibland blir de snea eller tilltryckta men det är bara att göra om det så lär man känna sin form och hur man ska göra. Jag har stora plastbyttor och spannar som jag fyllt med sand (sandlådesand från Bauhaus), där jag gräver ner formen i fuktad sand. Blöt och tvätta av formen innan du fyller den, lämna den lite fuktig i tvålvatten eller diskmedel. ANVÄND ALDRIG OLJA TILL LATEX, DEN BLIR FÖRSTÖRD DÅ. Små formar med mkt detaljer tycker jag blir bäst med gips, då framträder linjerna bäst. Blir figuren inte bra, gör den igen och ändra vattenmängden, det händer att själva mönstret inte syns och då får man göra om det med lite annan blandning, jag gör min betongblandning ung. som pannkaksmet. Man lär sig hela tiden. Om formen har fastnat lite så tar jag en duschflaska med vatten och tvållösning i och sprayar på för då glider den lättare av. Den töjer sig lite då med och går lättare av. När jag gjuter betong har jag i mer vatten än vad som står. Låt stå en stund innan du fyller formarna så hinner ev. bubblor försvinna med. Jag låter bränna i 2-4 dagar beroende på hur stor formen är, gips går mkt snabbare. Gjuter man inne med betong är det bra att "duscha" över betongen ett par gånger så den inte bränner för fort= figuren blir starkare och tål mer.(Detta slarvar jag med). Utomhus brukar jag dra över plastfolie, dels för att inte insekter och löv ska hamna i smeten men även att det inte bränner lika fort då det är varmt ute. Jag målar ibland med akrylfärg utspädd med lite vatten så lyser betongen igenom och det blir lite antik look. Ibland kör jag helt vitt och sen kanske en grå ovanpå, rejält på och sen torkar jag av överflödet av det gråa innan färgen torkat och då lägger det mörka sig i alla veck. Superfint! Eller drybrush, se you tube, så fint! Jag köper 25 kg säckar hos Bygg Max för 39:- st. Vill du gjuta riktigt fint till inomhusbruk så prova stengips från Panduro, slätt och keramiklilknande yta med bra tyngd. Hoppas denna info är till någon hjälp, har du frågor så tveka inte att höra av dig så ska jag hjäpa dig så gott jag kan. VÄNLIGEN MARIE KNUTSSON Tant Gräddelin tantgraddelin@live.se www.tantgraddelin.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar